Diverse sculpturen Man/Vrouw Dans en Drama
Met deze bijzondere sculpturen wil Kees de Man zich onderscheiden van de keramisten. Hij wil in de eerste plaats ontwerper zijn van beelden en noemt zich zelf beeldenmaker.
Zijn grotere, museale sculpturen zijn te koop. Ga hiervoor naar Overzicht Diversen. Sculpturen kunnen door galleries of musea ook in bruikleen genomen worden.
The Doubtful Soldier (2019)
Tijdens Open Atelierroute Zwijndrecht, op 2 en 3 november 2019, exposeer ik voor het eerst, met enige trots, mijn al ruim een jaar geleden aangekondigde beeld 'The Doubtful Soldier'.
Deze Jemense soldaat is vooral mentaal aangeslagen door het geweld. Vertwijfeld over de zin van oorlog voeren, zoekt hij steun bij een vrouw.
In tegenstelling tot 'Lost in Emptiness', roept dit beeld juist een tegenovergesteld gevoel op, niet meer mee willen doen aan die bizarre conflicten.
Nieuw in ontwikkeling in 2018
Aanleiding tot het maken van het nieuwe drama beeld "Troost" was het zien van een Worldpressfoto genomen in 2011 in Jemen. Op de foto en Jemense soldaat die troost vindt bij een moslimvrouw.
Het eerste ontwerp is met Pinksteren in de Bethelkerk in Zwijndrecht tentoongesteld. Een tweede ontwerp is in voorbereiding en zal tijdens de atelierroute Zwijndrecht gepresenteerd worden. Van de ontwikkeling wordt u op de hoogte gehouden.
Ontwikkeling sculpturen vanaf 2003
Aan de hand van een aantal sculpturen wordt zijn ontwikkeling vanaf 2003 in beeld gebracht.
De Kus 2003
Man/Vrouw relaties, met name erotiek, is een belangrijk thema voor Kees de Man. In 2003, als hij start met beelden ontwerpen, bestudeert hij vooral de schilderijen van Pablo Picasso en de sculpturen van Henri Moore.
De Kus naar het schilderij van Picasso: "................." wordt zijn eerste ontwerp.
Dancing Girl 2013 en African Danser 2013
Dans is een belangrijk thema in de keramische kunst van Kees de Man. Hij laat zich inspireren door foto's in kranten, fotoboeken en televisie. In het ontwerp African Danser zijn ook elementen van Ossip Zadkine terug te vinden. Hoofd en rechter schouder zijn samen een.
Crying mother 2013
Gebeurtenissen op het wereldtoneel worden door Kees de Man kritisch gevolgd. De televisiebeelden van de hongersnood in Somalië gaan door merg en been. Het ontwerp van "Crying mother" is gebaseerd op de vrouw met dood kind, afgebeeld in Geurnica van Pablo Picasso.
Lost in Emptiness 2013
Bij het zien van een foto in de krant van Israëlische soldaten, die een oefening houden in de woestijn met gasmaskers op, wordt hij geïnspireerd tot het maken van dit surrealistische beeld. Kees de Man noemt het een anti-oorlogsbeeld. Een beeld dat mensen tot denken aan moet zetten over de groeiende oorlogsindustrie. Nu, 10 jaar later, blijkt eens te meer hoe groot de invloed is van de oorlogsindustrie.